Çevre Farkındalığı Artırma Eğitimi

Anasayfa » Projelerimiz » Çevre Farkındalığı Artırma Eğitimi

Çevre Farkındalığı Artırma Eğitimi

TÜBİTAK 2237-A Bilimsel Eğitim Etkinlikleri Desteği
Proje Yürütücü : Prof. Dr. Abdurrahman DOKUZ
Yer : Gümüşhane
Tarih : 21-24 Ekim 2024

Başvuru için Tıklayınız…

Etkinlik Düzenleme Kurulu

Adı – SoyadıÜniversitesiGörev, yetki ve sorumlulukları
Prof. Dr. Abdurrahman DOKUZGümüşhane ÜniversitesiProje yürütücüsüdür. Tüm proje aşamalarında sorumluluk sahibidir. Ayrıca eğitmen olarak görev yapacaktır.
Prof. Dr. Halil İbrahim ZEYBEKGümüşhane ÜniversitesiProjenin yürütülme sürecindeki işleyişinden sorumludur. Ayrıca eğitmen olarak görev yapacaktır.
Prof. Dr. İlker KÖSTERELİOĞLUAmasya ÜniversitesiKatılımcıların seçiminden sorumludur. Ayrıca eğitmen olarak görev yapacaktır.
Doç. Dr. Faruk AYLAROndokuz Mayıs ÜniversitesiProjenin bütçesinden sorumludur. Ayrıca eğitmen olarak görev yapacaktır.

Bilim Kurulu Üyeleri

Adı – SoyadıÜniversite/KuruluşBölüm/Birim
Prof. Dr. Süleyman YAMANOndokuz Mayıs ÜniversitesiMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi
Prof. Dr. Faruk MARAŞLIOĞLUHitit ÜniversitesiHidrobiyoloji
Prof. Dr. Selçuk ALEMDAĞGümüşhane ÜniversitesiUygulamalı Jeoloji
Doç. Dr. Mutlu KAYAOndokuz Mayıs ÜniversitesiTurizm Rehberliği
Dr. Öğr. Üyesi Fergan KARAEROndokuz Mayıs ÜniversitesiBotanik

ETKİNLİK AMAÇ VE KAPSAMI

Etkinlik Amacı: Bu eğitimin amacı, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokul ve liselerde görev yapan ve aktif olarak lisansüstü eğitimini sürdüren farklı branşlara sahip öğretmenleri ile devlet üniversitelerinde aktif olarak öğrencilik yapan farklı branşlardaki öğretmen adayı öğrencilerin, çevre duyarlılıklarını ve farkındalıklarını arttırmaktır. Katılımcıların öğretmenler ve öğretmen adaylarından tercih edilmesi, her iki grubun bu eğitim sırasında edinecekleri bilgi ve tecrübelerin yanında öğretmenlerin yeni öğretmen adaylarına deneyimlerini aktarmasını da amaçlamaktadır. Bu eğitimde farklı üniversite ve fakültelerde görev yapan, alanında birikime sahip öğretim üyelerinin katıldığı etkileşimli bir ortamda ayrıntılı, gerçekçi ve uygulamaya dayalı bir içerik sunulacaktır. Bu eğitim ile hizmet içi süreçteki öğretmenler ile hizmet öncesi süreçte olan farklı branşlarda eğitim gören öğretmen adaylarının tümevarım/tümdengelim mantığında bilimsel olarak çevre sorunlarının ortaya çıkışı, bu sorunlara karşı alınacak önlemler, öğrencilerinde çevre bilincinin arttırılmasına yönelik yapılması gerekenler, birey olarak çevreye karşı olan görev ve sorumluluklara ilişkin bilgi ve beceriler kazanmaları sağlanması amaçlanmaktadır.

Kurs iki ana başlık altında yapılandırılmış olup, içerik bu ana başlıklara göre aşağıda genişletilerek açıklanmıştır:

1. Çevre Bilinci ve Duyarlılığına Yönelik Bilgi ve Beceriler

  • Canlılar açısından çevrenin önemi ve çevre sorunlarının ortaya çıkışı
  • Yok olan topraklar ve bunun yaşam açısından etkileri
  • Su varlığı ve gelecek için korunmasının gerekliliği
  • Hayvan ve bitki türlerinin yok olması ve değişen habitatlar
  • Doğal afetler ve etkileri
  • Küresel iklim değişikliği ve Türkiye’ye olası etkileri
  • Sürdürülebilir kırsal kalkınma ve önemi
  • Şehirleşme ve ortaya çıkardığı sorunlar (trafik, yanlış arazi kullanımı, atık sorunu, vb.)
  • Öğrencilerde çevre bilinci ve duyarlılığının önemi
  • Öğrencilerde çevre duyarlılığının arttırılmasına yönelik etkinlikler
  • Çevre farkındalığı konulu bilgi yarışması

2. Çevreyi Tanıma ve Çevrenin Önemine Yönelik Arazi Uygulamaları

  • Karaca Mağarası İstasyonu
  • Torul Cam Seyir Terası İstasyonu
  • Kadırga Yaylası (Altınpınar/Torul) İstasyonu
  • Zigana Dağı Geçidi Bitki Değişim İstasyonu
  • Limni Gölü İstasyonu
  • Örümcek Ormanları İstasyonu
  • Akçakale Mağarası İstasyonu
  • Gökdere Köyü Fosil Yatakları İstasyonu
  • Pekün Dağı İstasyonu
  • Satala Antik kenti İstasyonu
  • Şiran İlçe Merkezi ve Çakırkaya (Kalur) Kaya Kilisesi (Şiran/Gümüşhane) İstasyonu
  • Tomara Şelalesi ve Travertenleri (Şiran) İstasyonu

Etkinlik Kapsamı: TÜBİTAK 2237- A Bilimsel Eğitim Etkinlikleri Desteği Programı; ön lisans, lisans ve lisansüstü öğrenciler yanında araştırmacılara bilimsel çalışmanın temel mantığını kazandırmak ve akademik gelişimlerini sağlamaya yardımcı olmak amacına yönelik hazırlanan bilimsel eğitim etkinliklerini desteklemektedir. Programın bu ana amacına uygun olarak bu eğitimde, Türkiye’nin farklı il ve ilçelerinde görev yapan farklı branşlardaki öğretmenler ile devlet üniversitelerinde aktif olarak öğrencilik yapan farklı branşlardaki öğretmen adayı öğrencilerin çevre bilinci ve farkındalıklarının, bilimsel bir içerikle arttırılması amaçlanmaktadır. Bunun için teorik, uygulamalı ve arazi çalışmalarını kapsayan bir eğitim ile bilgili ve deneyimli eğitmenlerin rehberliğinde beceriler kazanmaları hedeflemektedir. Katılımcıların bu eğitim sonunda edinecekleri bilgi ve beceriler ile mesleki bilgiler yanında mesleki becerilerinin gelişmesi beklenmektedir. Buna bağlı olarak öğretmen ve öğretmen adaylarının görev yaptıkları/yapacakları okullardaki öğrencilere deneyim ile görev yaptıkları/ görev yapacakları okullardaki öğrencilere çevre duyarlılığı ve bilinci kazandırılmasında nasıl bir yaklaşım sergilemeleri ve bunun önemini kavramaları beklenirken, öğretmenlik dışındaki alanlara yönelecek katılımcıların mesleki becerilerinin yanında çevreye yönelik tutum ve değerlerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. Ülkemizde eğitim-öğretim sürecine bağlı olarak birey üzerinde meydana gelen yoğun okul ve sınav temposu öğrencilerin çevre sevgisinin yeterli düzeyde gelişmesine engel oluşturmaktadır. Bu nedenle öğrencilerin çevre sevgisi, çevre bilinci, çevre duyarlılığı, çevre koruma, vb. değerler kapsamında çevrenin olduğu gibi korunmasına yönelik tutum ve davranışları kazanmasında aile, sosyal çevre ve öğretmenler gibi toplumun birçok kesimine önemli görevler düşmektedir. Bu eğitim çalışması da katılımcılara başta öğrenciler olmak üzere toplumun tüm kesimlerinde bir farkındalık oluşturma amacına yönelik hazırlanmıştır.

Alanında uzman olan öğretim üyelerinden oluşan 12 kişilik eğitmen kadrosunun vereceği teorik, uygulamalı ve arazi çalışmalarını kapsayan bu eğitim sonunda katılımcıların farkındalıklarının önemli ölçüde artması beklenmektedir. Projede görev alan eğitmenler dört farklı üniversiteden katılmakta olup, proje ekibi Gümüşhane Üniversitesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Hitit Üniversitesi ve Amasya Üniversitesi’nin çeşitli fakültelerinde görev yapmaktadır. Proje ekibinin daha önce çok sayıda projede birlikte görev yapmaları ve uyumlu bir takım çalışması göstermeleri eğitmen olarak tercih edilmelerinde etkili olmuştur. Ayrıca eğitmenlerin mesleki deneyimlerinin yanı sıra saygın dergilerde çok sayıda yayın yapmış olmaları, ders ve proje deneyimlerinin bulunması da tercih edilmelerinde etkili olmuştur. Ayrıca görev alan eğitmenlerin farklı üniversite ve fakültelerden olması ve farklı disiplinlerde çalışmaları, katılımcıların çevre konusunda farklı bakış açıları getirmeleri yanında bu üniversitelerde yapılan bilimsel çalışmalar hakkında bilgi sahibi olmalarına da imkân sağlayacaktır.

KATILIMCI KRİTERLERİ

Proje, 07-10 Eylül 2024 tarihleri arasında toplam 4 (dört) iş günü, yüz yüze, iki gün teorik iki gün arazi çalışmaları şeklinde planlanmıştır. Kurs kapsamında 20 kişiden oluşacak katılımcı grubun,

1. Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda aktif olarak görev yapan ve lisansüstü eğitimini sürdüren farklı branşlardaki öğretmenler,

2. Aktif olarak lisansüstü eğitimini sürdüren farklı branşlardaki Doktora ve Yüksek Lisans öğrencileri,

3. Devlet Üniversitelerinde aktif olarak öğrenciliği devam eden farklı branşlardaki öğretmen adaylarından seçilmesine dikkat edilecektir.

Eğitime katılacak katılımcılar Türkiye’nin farklı illerinde görev yapan öğretmenler ile farklı üniversitelerde öğrenim gören doktora, yüksek lisans ve lisans öğrencileri arasından seçilecektir. Bu kapsamda 20 kişilik katılımcı grubun 6 tanesi öğretmenlerden, 7 tanesi lisansüstü öğrencilerinden ve 7 tanesi de lisans öğrencilerinden seçilecektir. Ancak bir gruptan yeterli müracaatın bulunmaması halinde aşağıdaki kriterlere göre değişiklikler yapılabilecektir. Buradaki amaç, öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının hem kendi alanlarında hem de diğer alanlarda yapılan çalışmalardan haberdar olmalarını sağlamak ve disiplinler arası çalışmalar yapmak için sosyal ağ kurmalarına yardımcı olmaktır. Ayrıca hizmet içi süreçte görev yapan öğretmenlerle öğretmen adaylarının birlikte projede yer alması, imece usulü öğrenmeye de katkı sağlayacaktır. Bu gerekçelere bağlı olarak, projede eğitmen olarak görev alan akademisyenlerin farklı disiplinlerden (Fiziki Coğrafya, Beşerî Coğrafya, Botanik, Su Biyolojisi, Ölçme ve Değerlendirme, Fen Eğitimi, vb.) seçilmesine de özen gösterilmiştir.

Ayrıca katılımcıların seçiminde şu kriterler dikkate alınacaktır:

• Çevrimiçi başvuru formunu doldurmak,

• TÜBİTAK tarafından desteklenen bu kapsamdaki bir eğitim faaliyetine daha önce katılmamış olmak.

Online başvurular tamamlandıktan sonra katılımcıların seçiminde aşağıdaki kriterler dikkate alınacaktır:

• MEB’e bağlı devlet okullarında görev yapıyor olması (lisansüstü eğitimine aktif olarak devam ediyor olması gerekmektedir).

• Kadın ve erkek katılımcı sayısının başvuru oranına göre dengeli dağıtılması; aralarındaki en düşük oranın 1/3 olması,

• Projeye farklı illerden katılımcının dâhil edilmesi,

• OHAL kapsamında meslekten, kamu görevinden veya ilgili kurumların teşkilatından çıkarılmamış olması,

ARBİS’e kayıtlı olması,

Bu kriterlere göre katılımcı seçiminde iki aday arasında eşitlik olması halinde başvuru formunu daha önce ve eksiksiz dolduranlar tercih edilecektir.

EĞİTMEN LİSTESİ


Sıra No
UnvanıAdı SoyadıÜniversite
1Prof. Dr. Abdurrahman DOKUZGümüşhane Üniv.
2Prof. Dr.Halil İbrahim ZEYBEKGümüşhane Üniv.
3Prof. Dr.Selçuk ALEMDAĞGümüşhane Üniv.
4Prof. Dr.Süleyman YAMANOndokuz Mayıs Üniv.
5Prof. Dr.Faruk MARAŞLIOĞLUHitit Üniv.
6Prof. Dr.İlker KÖSTERELİOĞLUAmasya Üniv.
7Doç. Dr.Faruk AYLAROndokuz Mayıs Üniv.
8Doç. Dr.Mutlu KAYAOndokuz Mayıs Üniv.
9Dr. Öğr. ÜyesiFergan KARAEROndokuz Mayıs Üniv.
10Öğr. Gör.Ayşen Gönül ZEYBEKOndokuz Mayıs Üniv.
11Arş. Gör. Halithan ŞENOndokuz Mayıs Üniv.
12Arş. Gör. Fadime Zülal ŞENGümüşhane Üniv.

YARDIMCI PERSONEL LİSTESİ

Sıra NoUnvanıAdı SoyadıÜniversite
1Yüksek Lisans Öğr.Musa ALTUNOndokuz Mayıs Üniv.
2Uzm.Aytaç Murat MARANGOZOndokuz Mayıs Üniv.

ETKİNLİĞİN VE KONAKLAMANIN YAPILACAĞI YER BİLGİSİ

“Çevre Farkındalığı Artırma Eğitimi” başlıklı bu kurs sırasında, katılımcıların yol, iaşe, kırtasiye ve konaklama masrafları TÜBİTAK tarafından verilen etkinlik bütçesinden karşılanacaktır. Katılımcılardan, TÜBİTAK tarafından desteklenen kalemler dahilinde herhangi bir ödeme talep edilmeyecektir. Etkinlik kapsamında verilecek iki günlük teorik eğitimler Gümüşhane Üniversitesi Kongre Merkezinde verilecektir. Projeye katılacak eğitmenler ile katılımcıların konaklaması ise Gümüşhane Üniversitesi Merkez Kampüsünde bulunan Konukevinde gerçekleştirilecektir. Bu tesis Gümüşhane Üniversitesine ait olup, Otel, Kafeterya, Restoran ve market gibi birimleri bulunmaktadır. Konukevi ile kongre merkezi arasında yaklaşık 100 m Mesafe olup, birbirine yakın olması ve kampüs içerisinde bulunması etkinliğin yürütülmesi açısından kolaylık sağlayacaktır. Bu tesis daha önce çok sayıda faaliyette (projeler, sempozyumlar, çalıştaylar vs.) hizmet alınan standartları yüksek ve alt yapı bakımından güçlü bir işletmedir. Konukevinde kurs eğitmenleri, katılımcıları ve proje ekibinin tam pansiyon konaklaması sağlanacaktır. Konukevi ve Kongre Merkezinin kampüs içinde bulunmasının yanı sıra Trabzon-Gümüşhane-Erzurum’u birbirine bağlayan Devlet Karayolu kenarında olması ulaşım açısından büyük kolaylık sağlamaktadır.

Konaklama: Konukevinin tüm odaları ve genel alanları merkezi klima ve ısıtma sistemi ile donanımlıdır. Odalar LCD ekran TV, uydu ve dijital yayın ayarlıdır. Odalar ve tüm genel alanlarda kablosuz internet ağı erişimi vardır. Ayrıca odalarda uluslararası görüşmelere açık resepsiyon bağlantılı telefon mevcuttur.

Eğitim Ortamı: Kongre Merkezi modern dört adet konferans salonu bulunmaktadır. Konferans salonları, kurs oturumlarında kullanılacak masaüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı, projeksiyon perdesi, hem tebeşirli hem de tahta kalemin kullanılacağı tahta ve yazı tahtası gibi donanımlara sahiptir. Ayrıca bu alan katılımcıların ara öğünlerinde ikramların yapılabildiği geniş bir fuayeye de sahiptir.

İaşe (yemek ve ara öğünler): Katılımcıların ve eğitmenlerin sabah, öğle ve akşam yemekleri ile etkinlikler arasındaki ara öğünlerdeki yiyecek ve içecek hizmetleri Konukevinden alınacaktır. Kurs süresince yenilecek yemek listesi, proje başlamadan önce otel yetkilileri ile mevsim şartlarına göre oluşturulacaktır. Konukevi ile ilgili ayrıntılı bilgilere aşağıdaki linkten ulaşılabilir. https://sosyaltesisler.gumushane.edu.tr/tr/