Taşkın Araştırmalarında Arazi Çalışmaları ve Coğrafi Bilgi Sistemi Tekniklerinin Kullanımı

Anasayfa » Projelerimiz » Taşkın Araştırmalarında Arazi Çalışmaları ve Coğrafi Bilgi Sistemi Tekniklerinin Kullanımı

Taşkın Araştırmalarında Arazi Çalışmaları ve Coğrafi Bilgi Sistemi Tekniklerinin Kullanımı

TÜBİTAK 2237-A Bilimsel Eğitim Etkinlikleri Desteği
Proje Yürütücü : Doç. Dr. Muhammet BAHADIR
Yer : Samsun
Tarih : 14 – 17 Ekim 2024

Etkinlik Düzenleme Kurulu

Adı – SoyadıÜniversitesiGörev, yetki ve sorumlulukları
Doç Dr. Muhammet BAHADIROndokuz Mayıs ÜniversitesiProje yürütücüsüdür. Tüm proje aşamalarında sorumluluk sahibidir. Projenin bütçesinden sorumludur. Ayrıca eğitmen olarak görev yapacaktır.
Prof. Dr. Halil İbrahim ZEYBEKGümüşhane ÜniversitesiArazi çalışmalarının yapılacağı etkinliğin ikinci gününde sınıf dışı eğitim sürecinin yürütülmesinden sorumludur. Ayrıca eğitmen olarak görev yapacaktır.
Prof. Dr. Emre ÖZŞAHİNTekirdağ Namık Kemal ÜniversitesiProjenin konaklama takibinden sorumludur. Ayrıca eğitmen olarak görev yapacaktır.
Öğr. Gör. Dr. Fatih OCAKSamsun ÜniversitesiBilgisayar uygulamalı dersler için veri seti hazırlanmasından sorumludur. Ayrıca eğitmen olarak görev yapacaktır.
Arş. Gör. Halithan ŞENOndokuz Mayıs ÜniversitesiKatılımcıların seçiminden sorumludur. Ayrıca eğitmen olarak görev yapacaktır.

Bilim Kurulu Üyeleri

Adı – SoyadıÜniversite/KuruluşBölüm/Birim
Prof. Dr. Ali UZUNOndokuz Mayıs ÜniversitesiCoğrafya Bölümü
Prof. Dr. Halil İbrahim ZEYBEKGümüşhane ÜniversitesiRektörlük
Prof. Dr. Süleyman YAMANOndokuz Mayıs ÜniversitesiMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi
Doç. Dr. Faruk AYLAROndokuz Mayıs ÜniversitesiCoğrafya Bölümü

ETKİNLİK AMAÇ VE KAPSAMI

Etkinlik Amacı: Afetler, insanlara zarar veren, can ve mal kabına sebep olan olaylardır. Türkiye, doğa kaynaklı afetlerin sıklıkla yaşandığı bir alanda konumlanmıştır. Bu konum, Türkiye’yi deprem, taşkın, heyelan, su baskını, kaya düşmesi ve çığ gibi çeşitli afetlerle yüz yüze bırakmaktadır. Özelikle deprem, taşkın ve heyelan afetleri sonucunda ülkemizde pek çok insan hayatını kaybetmiş ve büyük maddi hasarlar ortaya çıkmıştır. Afetlerin insan yaşamına etkileri, afetin ortaya çıkardığı tahrip edici gücün yanı sıra beşerî faaliyetlerle de yakından ilgilidir. İnsanların doğaya karşı bilinçsiz müdahaleleri ve özellikle arazi kullanımında yapılan yanlış tercihler, doğa olaylarının afet olarak sonuçlanmasına neden olmaktadır.

Yanlış arazi kullanımı kaynaklı can ve mal kaybına en çok sebep olan deprem, taşkın ve heyelan afetleri arasında taşkın afeti meydana gelebileceği yerin ve etki alanının önceden bilinmesi sebebiyle ayrı bir yer tutmaktadır. Akarsular vadi içerisindeki yataklarında akmakta ve yağışların arttığı dönemlerde de taşkın yatağında akış göstermektedir. Buradan anlaşılacağı üzere akarsuların taşkın yatakları, debinin fazla olduğu dönemlerde su işgaline uğrayabileceğinden değerli yatırımları yapmak için uygun alanlar değildir. Ancak günümüzde pek çok şehir ve kır yerleşmesi vadi içlerinde ve akarsu yakınlarındadır. Ayrıca pek çok akarsu, kanal içerisine alınmış ve vadi morfolojisi bozulmuştur. Bu durum suyun toprağa sızmasını zorlaştırmakta ve hızla akışa geçmesine sebep olmaktadır. Havzanın yukarı çığırı ve orta çığırından toplanan sularla debisini artıran akarsuların gücü aşağı havzalarda kurulan yerleşmeler üzerindeki tahrip edici olabilmektedir.

Üç tarafı denizle çevrili ülkemizde denize ulaşan akarsuların etrafında ve kıyı ovalarında il ve ilçe merkezleri de olmak üzere pek çok yerleşme kurulmuştur. Bu yerleşmelerde, doğal bir olay olan akarsu taşmasının afet boyutuna ulaşmasını engellemek için hazırlık yapmak gerekmektedir. Bu hazırlıkların ilk aşaması afet öncesi risk ve zarar azaltma çalışmalarıdır. Bu grupta yer alan faaliyetler arasında, bilim insanları ve uzman ekipler tarafından belirli alanların taşkın duyarlılığının (taşkın riskinin yüksek ve düşük olduğu alanların tespiti) Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama teknikleri ile tespit edilmesi ve bu alanlarda arazi çalışmalarının yapılması afet yönetimi açısından önemlidir. Risk çalışmaları kapsamında öncelikli olarak yapılması gerekenlerden biri akarsu havzalarında taşkın olma riski yüksek alanları tespit etmektedir.

Bu eğitimde coğrafya bölümünden mezun olup Coğrafya Anabilim dalında lisansüstü eğitim gören Coğrafyacıların taşkın farkındalıklarını ve taşkın risk azaltma çalışmalarında aktif görev almalarını sağlayacak bilgi ve becerilerini artırmak amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda teorik ve uygulamalı dersler verilmesi planlanmıştır. Bu dersler aşağıdaki gibidir:

Teorik Dersler
– Açılış ve Projenin Tanıtılması
– Uygulamalı Jeomorfoloji Yaklaşımıyla Doğal Afet-İnsan İlişkileri
– Arazi Kullanımının Taşkın Oluşumuna Etkileri
– Akarsu Havzası Yönetiminde Arazi Çalışmaları
– Arazi Çalışmalarında İnsansız Hava Araçlarının Kullanımı
– Taşkın Araştırmalarında Kullanılan Coğrafi Bilgi Sitemleri Teknikleri
– Proje Eğitimlerinin Öğrencilere Katkıları
Uygulamalı Dersler
– Oryantasyon
-Taşkın Risk Sahası İstasyonu
– Akarsu Ağzı İstasyonu
– Sel Kapanı İstasyonu
– Atakum Güney Sırtları İstasyonu
– Alanlı Deresi Vadisi İstasyonu
– Erikli Fayı İstasyonu
– Coğrafi Bilgi Sistemleri’nde Analitik Hiyerarşi Süreci’nin Kullanımı
– Duyarlılık Analizinde Kullanılacak Faktörler
– Duyarlılık Analizinde Kullanılacak Program Araçları
– Yükseklik, Eğim ve Bakı Faktörlerinin Haritalanması
– Havza Alanı, Drenaj Yoğunluğu ve Yağış Faktörlerinin Haritalanması
– Yeryüzü Şekilleri, Litoloji ve Toprak Faktörlerinin Haritalanması
– Taşkın Duyarlılık Analizinin Gerçekleştirilmesi
– Drone Fotoğraflarının Değerlendirilmesi ve Analiz Sonuçlarına Göre Yorumlanması
– Akarsu Havzasının 3 Boyutlu Modellenmesi
– Verilerin Analizi ve Bilimsel Rapor Hazırlamada Kullanımı
– Taşkın Konulu Bilgi Yarışması
– Katılımcıların Harita Üzerinde Hazırlayacağı Etkinliklere Danışmanlık

TÜBİTAK 2237-A Bilimsel Eğitim Etkinlikleri Desteği Programı; ön lisans, lisans ve lisansüstü öğrenciler yanında araştırmacılara bilimsel çalışmanın temel mantığını kazandırmak ve akademik gelişimlerini sağlamaya yardımcı olmak amacına yönelik hazırlanan bilimsel eğitim etkinliklerini desteklemektedir. Programın bu kapsamına uygun olarak “Taşkın Araştırmalarında Arazi Çalışmaları ve Coğrafi Bilgi Sistemleri Tekniklerinin Kullanımı” başlıklı bu etkinlikte Türkiye’nin farklı üniversitelerinde çeşitli bilim dallarında taşkın konusunda araştırma yapan bilim insanları ile farklı üniversitelerden genç araştırmacıları bir araya getirerek lisans ve lisansüstü programlarda doğrudan detaylı eğitim verilmeyen teorik, arazi uygulamalı ve bilgisayar uygulamalı bütünleşik bir taşkın eğitimi verilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda etkinliğe 4 yıllık Coğrafya lisans programından mezun olmuş ve Coğrafya Anabilim dalında lisansüstü eğitim görmekte olan öğrenciler katılımcı olarak katılabilecektir.

Etkinliğe yalnızca taşkın konusunda yeterli teorik altyapısı olduğu düşünülen 4 yıllık Coğrafya Bölümü mezunu olup Coğrafya Anabilim Dalı’nda lisansüstü eğitim gören öğrenciler katılımcı olarak alınacaktır. Bu öğrencilerin hem taşkın konusundaki teorik bilgisi hem de temel Coğrafi Bilgi Sistemleri programları kullanımı bilgileri olduğu için katılımcılar arasında büyük bir seviye farkı olmayacaktır. Ayrıca etkinlik duyurusunun yapıldığı web sitesinde “Katılımcı adaylarında temel düzeyde Coğrafi Bilgi Sistemleri programları kullanabilme şartı aranacaktır.” ifadesi eklenmiştir.

Bu bölümlerin ders müfredatında farklı yaklaşımlarla afetler hakkında dersler bulunmaktadır. Ancak bu bölümlerde doğrudan taşkın afeti üzerine uygulamaların yer aldığı bir program yoktur. Ayrıca bu bölümlerde okuyan öğrenciler farklı Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) programlarını (ArcGIS, Global Mapper, Google Earth, Netcad, Mapinfo, Idrisi gibi) derslerde kullanmaktadır. Seçilen öğrencilerin temel CBS programları bilgisi olduğundan verilecek eğitim için gerekli altyapıya sahip olacaklardır. Ayrıca program, bu bölümlerde lisansüstü eğitim yapan ve taşkın konusu üzerinde uzmanlaşmak isteyen öğrenciler için pek çok bilgi ve becerinin bir arada kazanılacağı bir ortam sağlayacaktır.

KATILIMCI KRİTERLERİ VE BAŞVURU

Etkinlik, 13-17 Kasım 2024 tarihleri arasında toplam 4 (dört) iş günü şeklinde planlanmıştır. Birinci gün açılış ve teorik derslerin yapılacağı sınıf içi ders günüdür. İkinci gün arazi çalışmalarının yapılacağı sınıf dışı ders günü olarak planlanmıştır. Etkinliğin üçüncü gününde sınıf ortamında bilgisayar uygulamalı dersler yapılacaktır. Etkinliğin son günü olan dördüncü günde sınıf içi uygulamalı dersler ve kapanış etkinlikleri yapılacaktır. Etkinlik 20 katılımcıdan oluşacaktır.

Katılımcı adaylarının aşağıdaki kriterleri taşıması gerekmektedir.

  • Coğrafya mezunu olup Coğrafya Anabilim Dalı’nda lisansüstü öğrenci olmak,
  • Temel düzeyde Coğrafi Bilgi Sistemleri programları bilgisine sahip olmak,
  • ARBİS’e kayıtlı olmak,
  • Web sitesinde yer alan katılımcı başvuru formunu eksiksiz doldurmak,

Katılımcı seçimi yapılırken,

  • Daha önce TÜBİTAK 2209 başvurusu onaylanmış adaylara öncelik verilecektir. Bu kriteri doğrulamak için başvuru formunda özel bir soru yer almaktadır.
  • Kadın ve erkek katılımcıların eşit sayıda olmasına dikkat edilecektir.
  • Farklı illerden ve üniversitelerden katılımcıların projede yer almasına özen gösterilecektir.

Başvuru için Tıklayınız…

EĞİTMEN LİSTESİ


Sıra No
UnvanıAdı SoyadıÜniversite
1Doç. Dr. Muhammet BAHADIROndokuz Mayıs Üniv.
2Prof. Dr.Ali UZUNOndokuz Mayıs Üniv.
3Prof. Dr.Emre ÖZŞAHİNTekirdağ Namık Kemal Üniv.
4Prof. Dr.Halil İbrahim ZEYBEKGümüşhane Üniv.
5Prof. Dr.Süleyman YAMANOndokuz Mayıs Üniv.
6Doç. Dr.Faruk AYLAROndokuz Mayıs Üniv.
7Öğr. Gör. Dr.Fatih OCAKSamsun Üniv.
8Arş. Gör. Halithan ŞENOndokuz Mayıs Üniv.

YARDIMCI PERSONEL LİSTESİ

Sıra NoUnvanıAdı SoyadıÜniversite
1Arş. Gör.Fadime Zülal ŞENGümüşhane Üniv.
2Uzm.Serdar DEMİROndokuz Mayıs Üniv.

ETKİNLİĞİN VE KONAKLAMANIN YAPILACAĞI YER BİLGİSİ

TÜBİTAK 2237-A Bilim Eğitim Etkinlikleri Desteği programı kapsamında yapılan bu etkinlikte katılımcılarda hiçbir şekilde ücret talep edilmeyecektir. Eğitmenlerin ve katılımcıların konaklama ve yemek masrafları etkinlik için verilen ücretten karşılanacaktır. Etkinliğin Ondokuz Mayıs Üniversitesi Konuk Evi’nde yapılması planlanmaktadır. Yer seçimi yapılırken katılımcıların ve eğitmenlerin konaklama ve derslerini aynı yerde yapmasını sağlamak amaçlanmıştır. Bu nedenle yatakhane ve toplantı salonu hizmeti sunabilen Konuk Evi etkinlik yeri olarak belirlenmiştir. Konuk Evi konaklama, toplantı salonu, projeksiyon, sınırsız internet gibi imkanlar sunmaktadır.

Konaklama: Konuk Evi’nin tüm odaları ve genel alanları merkezi klima ve ısıtma sistemi ile donanımlıdır. Odalar LCD ekran TV, uydu ve dijital yayın ayarlıdır. Odalar ve tüm genel alanlarda kablosuz internet ağı erişimi vardır.

Eğitim ortamı: Konuk Evi’nin projeksiyon cihazı, projeksiyon perdesi, internet ağı, beyaz tahta, dinleyici oturakları vb. ile donatılmış 40 kişilik toplantı salonu bulunmaktadır. Ayrıca bu alan katılımcıların ara öğünlerinde ikramların yapılabildiği geniş bir fuayeye de sahiptir.
İaşe (yemek ve ara öğünler): Katılımcıların ve eğitmenlerin sabah, öğle ve akşam yemekleri ile etkinlikler arasındaki ara öğünlerdeki yiyecek ve içecek hizmetleri Konuk Evi tarafından karşılanacaktır. Kurs süresince yenilecek yemek listesi, proje başlamadan önce işletme yetkilileri ile mevsim şartlarına göre oluşturulacaktır. Konuk Evi’nde deneyimli aşçılar ve servis görevlileri mevcuttur. OMÜ Konuk Evi hakkında ilgili ayrıntılı bilgi ve iletişim için:
İletişim: 0362 312 1919

https://www.omu.edu.tr/tr/tags/konuk-evi