Çevreyi Tanıyorum, Harekete Geçiyorum
TÜBİTAK 2237-A Bilimsel Eğitim Etkinlikleri Desteği
Proje Yürütücüsü : Dr. Öğr. Üyesi Kemal ERSAYIN
Yer : Tokat
Tarih : 28 Ekim – 31 Ekim 2024
Etkinlik Düzenleme Kurulu
Adı – Soyadı | Üniversitesi | Görev, yetki ve sorumlulukları |
Dr. Öğr. Üyesi Kemal ERSAYIN | Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi | Proje yürütücüsüdür. Tüm proje aşamalarında sorumluluk sahibidir. Ayrıca eğitmen olarak görev yapacaktır. |
Prof. Dr. Resul ÇEKİN | Amasya Üniversitesi | Projenin yürütülme sürecindeki işleyişinden sorumludur. Ayrıca eğitmen olarak görev yapacaktır. |
Prof. Dr. Faruk MARAŞLIOĞLU | Hitit Üniversitesi | Projenin takibinden ve katılımcıların seçiminden sorumludur. Ayrıca eğitmen olarak görev yapacaktır. |
Doç. Dr. Faruk AYLAR | Ondokuz Mayıs Üniversitesi | Projenin bütçesinden sorumludur. Ayrıca eğitmen olarak görev yapacaktır. |
Bilim Kurulu Üyeleri
Adı – Soyadı | Üniversite/Kuruluş | Bölüm/Birim |
Prof. Dr. Halil İbrahim ZEYBEK | Gümüşhane Üniversitesi | Rektörlük |
Prof. Dr. Ali UZUN | Ondokuz Mayıs Üniversitesi | Coğrafya |
Prof. Dr. Cevdet YILMAZ | Ondokuz Mayıs Üniversitesi | Coğrafya |
Prof. Dr. Süleyman YAMAN | Ondokuz Mayıs Üniversitesi | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi |
ETKİNLİK AMAÇ VE KAPSAMI
Bu eğitimin amacı, içerisinde yaşandığımız ve karşılıklı ilişkilerde bulunduğumuz çevre ile insanoğlu var olduğundan beri mücadele içerisindedir. Doğa karşısında önceleri savunmasız ve aciz olan insan, yarattığı bilim ve teknoloji ile doğayı insan ihtiyaçlarını karşılamaya hazır sınırsız bir hazine olarak görmüştür. İnsan merkezli pragmatik bir çevre görüşüne dayanan bu anlayış önemli çevre sorunlarına neden olmaya başlamıştır. 1970’li yıllardan sonra insan merkezli bu çevre anlayışının yarattığı olumsuzluklar, insan ile doğanın bir bütün olarak algılanmasını, insanın doğaya zarar verebilecek her türlü davranıştan kaçınmasını savunan çevre-doğa merkezli anlayışın ortaya çıkmasına neden olmuştur. Doğanın korunmasının önemini vurgulayan çevre merkezli yaklaşımların gerekli görülmesine karşın insanın çevre ile olan kontrolsüz mücadelesi devam etmekte ve günümüzde meydana gelen birçok afetin temel nedenini bu mücadele oluşturmaktadır. Bu bağlamda çevreyi doğru tanımak, doğaya saygılı olmak yalnızca teknolojik imkânlar ve yasalarla mümkün değildir. Bireysel davranış ve tutumların değişmesi elzemdir. Bu değişim de bilgi ve değer yargılarının değişmesini gerektirmektedir. Bunun için yapılacak en etkili işlem ise projenin de temel motivasyonunu oluşturan çevre eğitimidir. Bu projenin amacı, farklı disiplinlerde aktif olarak eğitim gören lisansüstü öğrencilerin çevre farkındalığı ve duyarlılığını artırmaktır. Katılımcıların farklı disiplinlerden olması tercih edilmiştir. Bu tercih doğal ortam ve çevre konulu müfredata sahip alanlarda eğitim gören lisansüstü öğrencilerin yanı sıra çevre temalı derslerin olmadığı farklı disiplinlerdeki öğrencilerin de çevresel konularda bilgi ve beceri kazanmasını, bilinçlenmesini sağlamak için yapılmıştır. Bu eğitimde farklı üniversite ve fakültelerde görev yapan, alanında birikime sahip öğretim üyelerinin katıldığı etkileşimli bir ortamda ayrıntılı, gerçekçi ve uygulamaya dayalı bir içerik sunulacaktır. Bu etkinlik ile farklı branşlarda eğitim gören lisansüstü öğrencilerin tümevarım/tümdengelim mantığında bilimsel olarak çevre sorunlarının ortaya çıkışı, bu sorunlara karşı alınacak önlemler, çevre bilincinin arttırılmasına yönelik yapılması gerekenler, birey olarak çevreye karşı olan görev ve sorumluluklara ilişkin bilgi ve beceriler kazanmaları sağlanması amaçlanmaktadır.
Kurs iki ana başlık altında yapılandırılmış olup, içerik bu ana başlıklara göre aşağıda genişletilerek açıklanmıştır:
1. Çevreyi Tanımaya yönelik Bilgi ve Beceriler
- Çevre sorunlarının ortaya çıkışı
- Çevre bilinci ve duyarlılığının önemi
- Sürdürülebilir çevre anlayışının gerekliliği
- Doğal afetlerle mücadelede çevreyi tanımanın önemi
- İklim, iklim değişikliği ve olası etkileri
- Çevrenin yanlış yorumlanması, yanlış arazi kullanımı
- Hayvan ve bitki türlerinin yok olması
- Doğa koruma statülerinin gerekliliği
- Sürdürülebilir turizm bağlamında çevreyi korumanın önemi
- Çevre farkındalığı konulu uygulama ve etkinlikler
2. Çevreyi Tanıma ve Çevrenin Önemine Yönelik Arazi Uygulamaları
- Çevre sorunlarının ortaya çıkışı
- Çevre bilinci ve duyarlılığının önemi
- Sürdürülebilir çevre anlayışının gerekliliği
- Doğal afetlerle mücadelede çevreyi tanımanın önemi
- İklim, iklim değişikliği ve olası etkileri
- Çevrenin yanlış yorumlanması, yanlış arazi kullanımı
- Hayvan ve bitki türlerinin yok olması
- Doğa koruma statülerinin gerekliliği
- Sürdürülebilir turizm bağlamında çevreyi korumanın önemi
- Çevre farkındalığı konulu uygulama ve etkinlikler
KATILIMCI KRİTERLERİ
Proje, 28-31 Ekim 2024 tarihleri arasında toplam 4 (dört) iş günü, yüz yüze, iki gün teorik iki gün arazi çalışmaları şeklinde planlanmıştır. Kurs kapsamında 20 kişiden oluşacak katılımcı grubun, aktif olarak lisansüstü eğitimini sürdüren farklı branşlardaki Doktora ve Yüksek Lisans öğrencilerinden seçilmesine dikkat edilecektir.
Eğitime katılacak katılımcılar farklı üniversitelerde öğrenim gören doktora ve yüksek lisans öğrencileri arasından seçilecektir. Katılımcı grup belirli disiplinlerle sınırlandırılmamıştır. Buradaki amaç farklı branşlardan öğrencileri bir araya getirmek ve onların çevre hususunda yapılan çalışmalardan haberdar olmasını sağlamaktır. Ayrıca farklı disiplinlerden lisansüstü öğrencileri bir araya getirmek, öğrenciler arasında sosyal ağın gelişmesine ve multidisipliner işbirliklerinin kurulmasına da yardımcı olacaktır. Bu bağlamda projede eğitmen olarak görev alan akademisyenlerin de farklı disiplinlerden seçilmesine dikkate edilmiştir.
Ayrıca katılımcıların seçiminde şu kriterler dikkate alınacaktır:
• Çevrimiçi başvuru formunu doldurmak,
• TÜBİTAK tarafından desteklenen bu kapsamdaki bir eğitim faaliyetine daha önce katılmamış olmak.
Online başvurular tamamlandıktan sonra katılımcıların seçiminde aşağıdaki kriterler dikkate alınacaktır:
• Lisansüstü eğitimine aktif olarak devam ediyor olmak,
• Kadın ve erkek katılımcı sayısının başvuru oranına göre dengeli dağıtılması; aralarındaki en düşük oranın 1/3 olması,
• Projeye farklı illerden katılımcının dâhil edilmesi,
• OHAL kapsamında meslekten, kamu görevinden veya ilgili kurumların teşkilatından çıkarılmamış olması,
ARBİS’e kayıtlı olması,
Bu kriterlere göre katılımcı seçiminde iki aday arasında eşitlik olması halinde başvuru formunu daha önce ve eksiksiz dolduranlar tercih edilecektir.
Katılımcı listesi projenin kabul edilmesine müteakip yukarıdaki kriterlere göre belirlenecek ve web adresinden ilan edilecektir. Ayrıca her bir adaya kabul edildiğine dair bilgilendirme yapılacaktır. Başvurusunu onaylanan adayların gelemeyeceğini bildirmesi durumunda yedek adaylardan çağırılacaktır.
EĞİTMEN LİSTESİ
Sıra No | Unvanı | Adı Soyadı | Üniversite |
1 | Prof. Dr. | Kemal ERSAYIN | Tokat Gaziosmanpaşa Üni. |
2 | Prof. Dr. | Halil İbrahim ZEYBEK | Gümüşhane Üniv. |
3 | Prof. Dr. | Ali UZUN | Ondokuz Mayıs Üniversitesi |
4 | Prof. Dr. | Süleyman YAMAN | Ondokuz Mayıs Üniv. |
5 | Prof. Dr. | Faruk MARAŞLIOĞLU | Hitit Üniv. |
6 | Prof. Dr. | Meltem KÖSTERELİOĞLU | Amasya Üniversitesi |
7 | Prof. Dr. | Cevdet YILMAZ | Ondokuz Mayıs Üniv. |
8 | Prof. Dr. | Eren YÜRÜDÜR | Tokat Gaziosmanpaşa Üni. |
9 | Prof. Dr. | Hakan Mete DOĞAN | Tokat Gaziosmanpaşa Üni. |
10 | Prof. Dr. | Cengiz YILDIRIM | Amasya Üniversitesi |
11 | Prof. Dr. | Resul ÇEKİN | Amasya Üniversitesi |
12 | Doç. Dr. | Faruk AYLAR | Ondokuz Mayıs Üniv. |
13 | Arş. Gör. | Halithan ŞEN | Ondokuz Mayıs Üniv. |
YARDIMCI PERSONEL LİSTESİ
Sıra No | Unvanı | Adı Soyadı | Üniversite |
1 | Uzm. | Aytaç Murat MARANGOZ | Ondokuz Mayıs Üniv. |
2 | Yüksek Lisans Öğr. | Musa ALTUN | Ondokuz Mayıs Üniv. |
ETKİNLİĞİN VE KONAKLAMANIN YAPILACAĞI YER BİLGİSİ
“Çevreyi tanıyorum, harekete geçiyorum” başlıklı bu kurs sırasında, katılımcıların yol, iaşe, kırtasiye ve konaklama masrafları TÜBİTAK tarafından verilen etkinlik bütçesinden karşılanacaktır. Katılımcılardan, TÜBİTAK tarafından desteklenen kalemler dahilinde herhangi bir ödeme talep edilmeyecektir. Etkinlik kapsamında verilecek iki günlük teorik eğitimler MEB Tokat Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü’nde verilecektir. Projeye katılacak eğitmenler ile katılımcıların konaklaması da MEB Tokat Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü gerçekleştirilecektir. Bu tesis il merkezinde bulunmakta ve yakın çevresinden birçok hizmet temin edilebilmektedir. Bu tesis daha önce çok sayıda faaliyette (projeler, sempozyumlar, çalıştaylar vs.) hizmet alınan standartları yüksek ve alt yapı bakımından güçlüdür. Burada kurs eğitmenleri, katılımcıları ve proje ekibinin tam pansiyon konaklaması sağlanacaktır.
Konaklama: MEB Tokat Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü’nün tüm odaları ve genel alanları merkezi klima ve ısıtma sistemi ile donanımlıdır. Odalar LCD ekran TV, uydu ve dijital yayın ayarlıdır. Odalar ve tüm genel alanlarda kablosuz internet ağı erişimi vardır.
Eğitim Ortamı: Konaklama yapılacak tesiste uygulamalı derslerin yapılabileceği derslikler ve 110 kişi kapasiteli konferans salonu bulunmaktadır. Bu alanlar kurs oturumlarında kullanılacak masaüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı, projeksiyon perdesi ve akıllı tahta gibi donanımlara sahiptir. Ayrıca bu alan katılımcıların ara öğünlerinde ikramların yapılabildiği bir fuayeye de sahiptir.
İaşe (yemek ve ara öğünler): Katılımcıların ve eğitmenlerin sabah, öğle ve akşam yemekleri ile etkinlikler arasındaki ara öğünlerdeki yiyecek ve içecek hizmetleri MEB Tokat Hizmetiçi Eğitim Enstitüsünden alınacaktır. Kurs süresince yenilecek yemek listesi, proje başlamadan önce otel yetkilileri ile mevsim şartlarına göre oluşturulacaktır. Arazi günlerinde öğle yemekleri ve ara öğünler rota üzerindeki uygun yerlerde planlanacaktır.
MEB Tokat Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü ile ilgili ayrıntılı bilgilere aşağıdaki linkten ulaşılabilir.